Про мене

Опис
досвіду роботи керівника гуртка «Майстерня рукодільниць»
за напрямком бісероплетіння

Процюк Ірини Іллівни

“Якщо ти знайдеш потрібну струну у складному
 інструменті дитячої душі,
 ти завжди будеш переможцем,
 бо матимеш їх повагу, любов та вдячність”.

Я, Процюк Ірина Іллівна закінчила Вітебський індустріально – педагогічний технікум у1990 році та Чернівецький  державний університет у 2009 році за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Трудове навчання та інформатика». Працюю керівником гуртків у Новоселицькому Будинку дитячої творчості 10 років.
Моє педагогічне кредо: «Вміння знаходити обдарованих та здібних дітей – талант, вміння їх виховувати – мистецтво. Але найважливішим є любов до дитини!».

Моє життєве кредо: «Ніколи не зупинятися на досягнутому, а шукати, реалізовувати, удосконалювати».

Принцип моєї роботи: «Не стояти на місці. Рух-це життя».

Пріоритетами державної політики розвитку освіти є особистісна орієнтація, формування національних загальнолюдських цінностей, створення умов для формування життєвих компетентностей школярів. Діяльність керівника гуртка повинна бути спрямована на створення такої системи, головна мета якої  - максимальний розвиток творчих здібностей учнів.
Знаходячись в постійному творчому пошуку, намагаюсь власним прикладом спонукати учнів до творчої діяльності і розвитку здібностей, постійно працюю над підвищенням свого загального, науково - методичного та професійного рівня. Опрацьовую нові видання науково - популярної літератури, професійну періодику. Слідкую за появою нових матеріалів, технік, посібників, телепередач про мистецтво, різноманітних виставок.  Усі цікавинки застосовую на гурткових заняттях. Вчитель не може бути цікавим для дітей, якщо сам не буде вдосконалюватись. Тому я намагаюся працювати над підвищенням свого загального професійного рівня. Самостійно опрацьовую новинки педагогічної літератури, цікавлюся пресою. Неодноразово проводила відкриті заняття, уроки для педагогічних працівників інших закладів, методистів. Постійно беру активну участь у різних методичних об'єднаннях, виступаю на них, відвідую загальноміські семінари та заходи, уроки, заняття своїх колег, намагаючись взяти щось цікаве з їхнього досвіду.





Мета моєї роботи – створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності, розвитку й самореалізації кожної особистості.  Намагаючись зберегти духовні цінності дитини, спираючись на унікальність і неповторність кожного учня, завжди допомагаю й підтримую його у творчості.
Виховання учнів засобами  декоративно-ужиткового  мистецтва було, є і завжди буде актуальним. Воно є тим неподільним комплексом позитивних емоцій, який безпосередньо впливає на всі аспекти виховного, культурного, морального та естетичного становлення особистості учня, а також напрямом роботи для всіх педагогічних працівників, бо за допомогою засобів мистецтва формується культурний пласт нації.
Тому методичною проблемою, над якою я працюю є: «Розвиток творчих здібностей гуртківців засобами декоративно-ужиткового мистецтва шляхом використання педагогічних технологій, сучасних  методів навчання».
Концептуальними засадами мого педагогічного досвіду є створення комфортних умов для розвитку творчих здібностей, реалізація їх природних компетенцій, прагнення й здатності до зростання та різнопланова інтелектуальна підготовка особистості, яка сприяє орієнтації в суспільстві, розв’язанню життєвих проблем. Переді мною постають завдання: створити умови для самореалізації та саморозвитку особистості.
У своїй педагогічній діяльності користуюся такими заповідями: кожна дитина талановита і має право на вільний творчий пошук. Як педагог відчуваю себе філософом, бо маю віру в життя, майстром, бо вірю в дитину, психологом, бо є віра в себе. Я переконана, що гурткову роботу можна назвати чинником всебічного розвитку особистості дитини,  засобом виховної взаємодії.
Навчити дітей відчувати красу, створену руками людини-митця, бачити, розуміти, захоплюватися, емоційно відгукуватися на неї, формувати естетичний смак, уміння розуміти і цінувати твори мистецтва, пам’ятки історії та культури, красу рідної природи – це основні завдання гуртків декоративно-ужиткового напрямку, а саме гуртка «Майстерня рукодільниць».
Дослідження науковців і практиків переконують, що заняття декоративно – ужитковим  мистецтвом сприяють вихованню в дітях культури сприйняття матеріального  світу, формування естетичного ставлення до дійсності, допомагають краще пізнати  інші види мистецтва, вчать цінувати й поважати працю. Використання засобів декоративно-ужиткового мистецтва у виховному  й освітньому процесах дозволяє впливати на естетичний розвиток  дітей, а саме в процесі  гурткових занять у педагога є  можливість  встановити  з дитиною емоційний контакт, налагодити  емоційне спілкування навколо мистецьких творів, а цікавий зміст і яскравість художніх образів  спонукають її до творчого самовираження різноманітними художніми засобами, зокрема й  декоративно – ужиткового.
Декоративно-ужиткове  мистецтво, з-поміж інших видів мистецтва, є унікальним  у вирішенні завдань як  художнього, так і особистісного розвитку, громадянського і духовного становлення  гуртківців.  Це зумовлено не тільки природою сприймання декоративно–ужиткового мистецтва, а й тим, що вже з раннього віку ця діяльність  є однією з найдоступніших  і емоційно – захоплюючих форм творчості.   Головне завдання декоративно- ужиткового мистецтва - зробити  красивим і вишуканим речове середовище, побут.                    
Гурток «Майстерня рукодільниць», основним напрямком якого є  бісероплетіння працює за програмою МОНУ 2009 року. Форми проведення занять різноманітні:лекції, майстер-класи, комбіновані заняття, творчі зустрічі, виставки. Діти вивчають різноманітні техніки бісероплетіння виготовляють багато цікавих речей, композицій, прикрас, сувенірів та інше. Проте не забуваю, що всі діти наділені здібностями, а тому  намагаюся їх виявляти і максимально розвивати.  Я переконена,  що гурткову роботу можна  назвати чинником всебічного розвитку особистості дитини,  засобом виховної взаємодії.
Навчити дітей відчувати красу, створену руками людини-митця, бачити, розуміти, захоплюватися, емоційно відгукуватися на неї, формувати естетичний смак, уміння розуміти і цінити твори мистецтва, пам’ятки історії та культури, красу рідної природи – так я розумію завдання гуртків декоративно-прикладного мистецтва.
Мистецтво бісероплетіння посідає почесне місце серед народних ремесел, які активно впливають на формування національної свідомості. Крім того, колективна праця, спілкування з іншими дітьми та викладачем, обмін творчими ідеями позитивно впливають на процес соціалізації юного громадянина України, регулюючи формування міжособистісних і трудових відносин. Бісероплетіння поєднує в собі відносну простоту прийомів, доступність матеріалів і можливість достатньо швидко побачити результати своєї праці. Завдяки цьому закріплюється активна позиція, установки та ціннісні орієнтації дитини.                     
Діти отримують від мене, як керівника, ту інформацію, ті приклади, які необхідні їм для здійснення власного задуму й власних робіт, відповідних їх віку. Плануючи роботу гуртка на рік, враховую умови  праці та можливості дітей. Всі вироби, що виготовляються дітьми, функціональні: ними можна гратися, їх можна використовувати в побуті, їх можна подарувати друзям і рідним.
На заняттях діти освоюють різні прийоми низання і вишивки бісером. Під час занять стараюся розвивати творчі здібності дитини, її уяву, пам’ять, прищеплюю повагу до традицій декоративно–ужиткового мистецтва, які викликають бажання творити, фантазувати, думати. На заняттях мої вихованці також мають можливість застосовувати знання, отримані на уроках народознавства, малювання, обслуговуючої праці. Діти знайомляться з термінами, вчаться працювати за схемою, самостійно підбирати гармонійне поєднання кольорових сполучень і контрастів. Кожен на вибір має можливість проявити свій смак, фантазію та креативність. В залежності від віку та здібностей дітей підбираються варіанти виробів для виготовлення. Основу проведення моїх занять складає практична робота, використовую також бесіди з історії  бісерного ремесла, конкурси – виставки творчих робіт гуртківців.  
 

У заняття включаю пояснення теоретичного матеріалу, перегляд та аналіз зразків, готових виробів або ілюстративного матеріалу, підбираю варіанти виробів для виготовлення кожним вихованцем, замальовування схем та підбирання матеріалів для роботи. Велику увагу приділяю виконанню творчих робіт за власним вибором та задумом учнів.                                                                                          
Тренування  дрібної моторики є одним з основних завдань навчання і виховання дітей,  особливо  молодшого шкільного віку. Щоб зацікавити дітей  виготовляю з ними  цікаві вироби  у техніці  плетення бісером, використовую на заняттях картки-схеми, що допомагає  організувати практичну діяльність  вихованців.
На заняттях мого гуртка діти не просто відтворюють те, що засвоюють. Завдяки своїй унікальності і неповторності, вони разом зі мною  розвивають, доповнюють, вдосконалюють свої знання, нахили, здібності. У цьому полягає особливість моєї  методики, яка будується на захопленні творчою діяльністю, творчому самовдосконаленні, багатстві вражень. Я переконана, що методика навчання у гуртку не може бути нормативною, а повинна будуватися з урахуванням психічного стану та настрою дитини. Оптимальний навчально–виховний процес у гуртку забезпечується здатністю і вмінням, приваблювати талантом, включати дітей у власну систему цінностей, насичувати педагогічний процес такою творчою діяльністю, яка має велике духовне і соціальне значення. Саме тому наш гурток став місцем комфорту особистості, співпраці і взаєморозуміння, сприяє розвитку її інтересів, гнучкості, розвитку вмінь і навичок
Велике значення я надаю диференційованому підходу до навчання гуртківців. Спрямовую власний педагогічний вплив на кожного вихованця в колективі. Здійснюючи диференційований вплив на своїх вихованців, систематично і всебічно вивчаю  індивідуальні особливості дітей, поєдную    фронтальну групову та індивідуальні форми організації навчання, здійснюю організацію самостійних робіт, продуктивної праці вихованців; використовую за необхідністю роздатковий матеріал,  зразки; проводжу індивідуальну  роботу з дітьми,бесіди та  диференціюю за рівнем складності творчі завдання, здійснюю індивідуальний добір об’єктів праці. Використовуючи індивідуальну організацію навчально–виховної роботи,  як керівник гуртка, одержую можливість диференціювати рівень завдань, враховуючи інтереси гуртківців, їхні нахили та рівень підготовки. 
 
Для забезпечення індивідуальності приділяю більше уваги  вихованцям, більш детальніше знайомлюся інтересами дітей, їх потенціальними можливостями і привабливими для них формами діяльності. Намагаюсь бачити в кожній дитині особистість і на заняттях забезпечую розвиток і саморозвиток особистості,виходячи з індивідуальних особливостей дитини. Кожній дитині даю змогу, спираючись на свої здібності, нахили, інтереси в кінці року виконати підсумкову роботу за власним задумом. Для заохочення до творчої діяльності щорічно ініціюю випуск буклетів з творчими доробками обдарованих дітей.       
В своїй діяльності використовую різноманітні форми роботи, а саме: індивідуальні, групові заняття гуртків; творчі групи за інтересами; вікторини, дискусії, практичні роботи в творчій майстерні, екскурсії, зустрічі з майстрами рідного краю, ветеранами тощо.
Творчу дитину можна помітити лише тоді, коли керівник з нею працює.      
Про розвиток творчих здібностей я дбаю щоденно, бо творча діяльність стимулює подальший розвиток, породжує бажання вдосконалювати свої навички. Така праця розвиває уяву, фантазію дитини, а разом з тим і розвивається зв’язне мовлення дитини (що на сьогодні дуже важливо).
Вихованці гуртка «Майстерня рукодільниць» традиційно, з року в рік  беруть участь та неодноразово стають переможцями обласного конкурсу юних дизайнерів, номінації якого постійно змінюються та спонукають до пошуку нових технік виконання та дизайнерських рішень.
Не залишається поза увагою вихованців виставка «Новорічна композиція», роботи, яких представлені на обласний тур, вражають своєю оригінальністю, високою професійною майстерністю та цікавим не  повторним задумом. Вже п’ятий рік поспіль роботи гуртківців перемагають на Всеукраїнській виставці «Новорічна композиція» та «Український сувенір» у м. Києві.
За останні роки мої вихованці вибороли 50 грамот переможців районного рівня, 36 грамот обласного та 15 грамот Всеукраїнського рівня.
 



У своїй роботі  використовую сучасні методи та форми роботи, особливо вдало працює метод проектів, який дозволяє більш творчо підійти до організації навчально-виховного процесу, сприяє розвитку  пізнавальної активності, самостійності вихованців.
За останні п’ять років упровадила декілька проектів. Найбільш улюбленим для дітей та батьків став проект «Рідна матуся, це свято для тебе» до Дня 8 Березня. 





Діти залюбки виготовляють авторські листівки та сувеніри, оформляють виставки творчих робіт. Проект «Новорічний калейдоскоп» спонукає до участі в новорічних ранках, майстер-класах, новорічних, благодійних ярмарках та виготовленні  новорічних сувенірів, подарунків в майстерні Діда Мороза.                                                                                                                      
За 10 років існування гуртка вже випустилось  не  одне покоління  гуртківців, і коли я чую від дітей: «А  куди треба  піти  вчитися,  щоб бути  керівником гуртка по бісерному рукоділлю?» - то, мабуть, кращих слів вдячності і не треба. Працювати керівником гуртка, як і вчителем, нелегко, але я люблю свою роботу та своїх вихованців.
Я безмежно вдячна долі,що  займаюся улюбленою справою. Беручи участь в засіданнях методичних об’єднань, семінарських заняттях ділюся своїм досвідом роботи. Беру активну участь в  районних, обласних семінарах та майстер-класах,  постійно знаходжуся у творчому пошуку і прагну до самовдосконалення.
Свою місію педагога усвідомлюю так: не лише навчати дітей, а й виховувати їх гідними спадкоємцями духовних цінностей, які залишили нам у спадок попередні покоління, не розірвавши найтонших ниток, що пов’язують нас із минулим,культурою нашого народу.
У тих словах, що я визначила як епіграф, як ніякі інші віддзеркалюють у собі мою творчу діяльність, як керівника гуртка та педагога.

2 коментарі: